رشد هفت پلهاي ايران در صنايع نوآور
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۶۵۶۳۳
خبرگزاری آریا- رییس مرکز مالکیت معنوی کشورهای عضو وایپو اعلام کرد: ایران با رشد هفت پلهای نسبت به سال گذشته، در حال حاضر دومین صنعت نوآور در منطقه است.
به گزارش خبرگزاری آریا، رییس مرکز مالکیت معنوی کشورهای عضو وایپو در مصاحبه با مجله خبری بخش آسیا و اقیانوسیه این سازمان گفت ایران با رشد هفت پلهای نسبت به سال گذشته، در حال حاضر دومین صنعت نوآور در منطقه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همزمان با برگزاری شصت و دومین نشست سالانه مجمع عمومی وایپو که در شهر ژنو سوییس برگزار شد مصاحبهای با رئیس مرکز مالکیت معنوی این سازمان در نخستین شماره مجله خبری بخش آسیا و اقیانوسیه این سازمان، منتشر شد. در این مصاحبه، سید محمد علی میرطاهری در خصوص آخرین وضعیت مالکیت معنوی در ایران توضیحاتی را ارائه کرد.
این نشریه نوشت: «رئیس مرکز مالکیت معنوی – میرطاهری – از مرکز مالکیت معنوی و چشماندازهای سالهای آتی، صنایع نوآور ایران، اهمیت فرهنگی و اقتصادی فرش دستباف ایران و حمایت از آن میگوید. وی همچنین دربارهی اولویتها و ابتکارات جدید مرکز به ما میگوید.»
رئیس مرکز مالکیت معنوی در بخش نخست مصاحبه، ضمن معرفی ساختار مرکز مالکیت معنوی، به وظایف و مأموریتهای این مرکز در حمایت از مالکیتهای صنعتی و نمایندگی ج. ا. ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی اشاره کرد و اظهار داشت: ایران تا کنون به هشت معاهده از مجموع 17 معاهده مؤثر تحت مدیریت وایپو در حوزه مالکیت صنعتی ملحق شده است و به زودی به موافقتنامههای وین - استراسبورگ و سند ژنو- لیسبون ملحق خواهد شد.
میرطاهری درباره وضعیت ایران در آخرین رتبهبندی شاخص جهانی نوآوری (GII) گفت: ایران با رشد هفت پلهای نسبت به سال گذشته، در حال حاضر دومین صنعت نوآور در منطقه میباشد. همچنین، ایران از جمله کشورهای با درآمد متوسط است که دارای بالاترین خوشههای علم و فناوری هستند.
وی افزود نوآورترین صنایع در ایران، شیمی، پزشکی و دارو و مکانیک هستند که بیشترین اظهارنامههای ملی و بینالمللی ثبت اختراع در ایران را به خود اختصاص دادهاند. همچنین ایران در زمینه نانوتکنولوژی، روباتیک و سلولهای بنیادین پیشرفتهای چشمگیری را داشته است.
میرطاهری در پاسخ به سؤال خبرنگار وایپو در خصوص وضعیت فرش دستباف ایران، ضمن اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی این هنر صنعت، گفت: فرش دستباف ایرانی به دلیل وجود برخی ویژگیها نظیر قابلیت ترویج و توسعه با سرمایه اندک و امکان ایجاد اشتغال گسترده، همواره جزء یکی از محصولات استراتژیک در اقتصاد ایران به شمار میرفته است. به گفته رئیس مرکز مالکیت معنوی، حجم صادرات فرش دستباف ایران در سال 2019 نسبت به سال 2018 با 17.2 درصد رشد روبرو بوده است.
وی با اشاره به اینکه فرش دستباف ایران در حال حاضر در 14 طرح مختلف بافته میشود، گفت: یکی دیگر از ویژگیهای منحصر به فرد فرش دستباف ایران، نقش فعال بانوان ایرانی در ترویج این هنرصنعت و در نتیجه رونق اقتصادی، جذب سرمایه و ایجاد برابری جنسیتی در ایران میباشد.
رئیس مرکز مالکیت معنوی در رابطه با اقدامات صورت گرفته توسط این مرکز در خصوص حمایت از فرش دستباف ایران گفت: این مرکز تلاش کرده است با اجرای برنامههای ارتقا آگاهی عمومی برای ذینفعان محصولات واجد شرایط نشانه جغرافیایی و به ویژه فرش دستباف ایران، ذینفعان و فعالان این حوزه را از ظرفیتهای حمایتی حقوق مالکیت معنوی در جهت بالا بردن ارزش افزوده اینگونه محصولات آگاه کند. این برنامهها ضمن اثربخشی مناسب، تا کنون منجر به ثبت 48 نشانهجغرافیایی حوزه فرش دستباف در داخل و 29 فرش در سطح بینالمللی از طریق سیستم لیسبون شده است. از آنجایی که ثبت نشانه جغرافیایی به تنهایی نمیتواند به تقویت زنجیره ارزش محصولات کمک کند و صرفا اولین گام در این مسیر طولانی است، مرکز مالکیت معنوی با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی، پروژه توانمندسازی محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابتپذیری کسب و کار از طریق طرح و برند را با هدف کمک به تهیه استراتژی برندسازی برای برخی محصولات، نشانه جغرافیایی ایران از جمله فرش دستباف را آغاز کرده است. در این رابطه، در حال حاضر، ذیل پروژه یادشده، علامت جمعی احسان برای ذینفعان حوزه فرش دستباف کمیته امداد امام خمینی (ره) و علامت تاییدی Carpet of Persia برای ذینفعان مرکز ملی فرش ایران طراحی و با استفاده از ظرفیتهای این مرکز به ثبت رسیده است.
وی به موضوع کپیبرداری غیرقانونی از فرش دستباف ایران که منجر به ضرر اقتصادی و همچنین عدم دسترسی مصرفکنندگان به محصول اصیل و باکیفیت میشود و همچنین ضرورت همکاری ادارات مالکیت معنوی سایر کشور به منظور حمایت از این محصول استراتژیک ایرانی پرداخت.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: ایران صنایع نوآور رئیس مرکز مالکیت معنوی فرش دستباف ایران نشانه جغرافیایی مالکیت معنوی حال حاضر نسبت به سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۶۵۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زنان است
آیتالله رمضانی گفت: در قرآن درباره زنان، از تعابیری استفاده شده است که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و تمام مقاماتی که برای مردان، مثل «حیات طیبه» وجود دارد، برای زنان هم است.
به گزارش ایسنا، آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان اظهار کرد: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است، البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد. چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمنیسم بوده که شما مطلع هستید هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
آیتالله رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) اظهار کرد: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد(ع) هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر(ص) و کلمات حضرت امیرالمومنین(ع) در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
وی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! این که دین، داشتن دختر را نعمت میداند ـ که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود ـ به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متاسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم(ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم(ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان(عج)، از زنان هستند».
آیتالله رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا(س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم(س) است.
وی افزود: اسماء همسر جعفر بن ابیطالب به حبشه هجرت کرد، زمانی که به مدینه برگشت پرسید: آیا آیهای در مورد زنان آمده است یا نه و اگر آیهای نیامده، همه ما ضرر کردیم. اسماء به نزد رسول اکرم(ص) آمد و از ایشان پرسید: یا رسولالله آیا آیهای در مورد زنان نیامده است؟ پیامبر(ص) پاسخ دادند: چرا، آیه ۳۵ سوره احزاب در این خصوص نازل شده که خداوند میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا». اسماء از شنیدن این آیه بسیار خوشحال شد. این آیه حکایت از این دارد که همه مقاماتی که برای مردان است، برای زنان نیز میباشد و اشاره به برجسته بودن نقش زن دارد.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در ۷۵ جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آیینه جلال و جمال» دارند که حتما بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت(ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی(ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
انتهای پیام